Handledarkurs

Vi erbjuder handledarkurser för att du ska kunna lära dig allt för att bli en trygg och kompetent handledare åt din blivande bilförare.

Handledarkurser för körkort hos Johans trafikskola AB

För att få köra bil på egen hand som nybliven förare behöver du ha en godkänd handledare under dina körlektioner. Hos Johans trafikskola AB erbjuder vi handledarkurser för att du ska kunna lära dig allt du behöver veta för att bli en trygg och kompetent handledare åt din blivande bilförare.

Våra handledarkurser ger dig en grundlig förståelse för trafikregler och säkerhet samt hur du kan hjälpa din blivande bilförare att utvecklas till en självsäker förare. Vi går igenom allt från hur man planerar och genomför en körlektion till hur man hanterar stressade situationer i trafiken.

Nya regler vid privat övningskörning

Kravet slopas på att elev och handledare måste genomgå introduktionsutbildning vid privat övningskörning tillsammans. Detta gäller för behörighet B. Elev och handledare kan alltså gå utbildningen var för sig. Både handledare och elev måste liksom tidigare ha gått introduktionsutbildningen för att få övningsköra privat. Ändringarna började gälla den 1 september 2010.

Den som redan har gått en introduktionsutbildning före den 1 september 2010 behöver inte gå om den, förutsatt att utbildningen fortfarande är giltig. Utbildningen är giltig i fem år från det datum den genomfördes. Nytt i introduktionsutbildningen är att teoretiska moment om miljö och sparsam körning ska ingå. Detta kommer att införas successivt i utbildningen och blir obligatoriska inslag från den 1 januari 2011.

Eleven ska vid den privata övningskörningen ha ett giltigt körkortstillstånd och en giltig introduktionsutbildning. Körkortstillståndet är giltigt i fem år från dagen för beslut och introduktionsutbildningen är giltig i fem år från dagen den genomfördes.

Skriv in dig till våra utbildningar

Intensivutbildning
Teoripaket
Riskettan (halkbana)